فرهنگ لغات طراحی لوگو
Webster تعریف بسیار مناسبی برای لغت لوگو ارائه داده و اهمیت طراحی لوگو را به خوبینشان می دهد. بر طبق تعریف این لغتنامه، لوگو ی یک شرکت آن چیزی است که در تمامی جهان پس از مشاهده شدن بلافاصله یادآور آن برند خاص می باشد.این تعریف شاید بسیار ساده به نظر برسد اما به خوبی گویا اهمیت و قدرت یک لوگو است. کمپانی ها به کمک لوگو ها شناخته شده و هویت پیدا می کنند، چرا که یک لوگو نخستین چیزی است که مردم به واسطه ی آن با کمپانی شما ارتباط برقرار می کنند، بنابراین برای موفقیت در جلب نظر مردم باید لوگو شرکت خود را به درستی انتخاب نمایید. ما در زمانه ای به سر می بریم که هر صاحب کسب و کاری نیازمند یک وب سایت برای حمایت از شرکت، محصولات و یا خدمات خود می باشد. بنابراین، تقاضا برای داشتن یک لوگوی در سطح بالا بسیار است. به طور عمومی یک لوگو به هدف یادآوری فوری تجارت و یا محصول مخصوص به یک کمپانی خاص و شناخت یک برند در نزد عموم مردم به کار برده می شود. این نکته قابل توجه است که معمولا کسب و کار های کوچک نسبت به طراحی لوگو عجولانه عمل کرده و دقت کافی را در انتخاب اندازه ی مناسب، موقعیت قرارگیری و موادی که در محیط طرح به کار گرفته می شود، به خرج نمی دهند و در نتیجه آسیب جدی به جلوه بصری طرح خود وارد می نمایند. از بازسازی لوگو های مختلف برای برند خود و یا شباهت دادن طرح لوگو خود به لوگو های دیگر اجتناب کنید. توجه داشته باشید که لوگو شما معرف برند شما می باشد، سعی کنید تا لوگو شما در عین سادگی درجه یک و منحصر به فرد به نظر برسد. از لوگو ها در تمامی قسمت های مربوط به مکاتبات تجاری استفاده نمایید، آن را به طور برجسته در کارت های ویزیت خود نمایش دهید، مطمئن شوید تا در تمامی انواع تبلیغات خود از آن استفاده کنید و هزاران راه دیگر وجود دارد که شما قادر هستید تا از لوگو خود استفاده کرده و برند خود را به شهرت برسانید. یک کمپانی می تواند به کمک لوگو خود چهره ای متمایز در میان جمعیت کسب و کار های دیگر ایجاد نماید، در صنف خود رهبری کرده و به عنوان برندی قدرتمند و پیش رو شناخته شود.برند ها و لوگو ها
حال زمان این فرا رسیده است که از برند ها و لوگو ها سخن گفته و به ارتباط آنها با یکدیگر بپردازیم، چرا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. برند شما نشان دهنده ی داستان کسب و کار شما و هر آنچه مربوط به آن است می باشد. لوگو شما تصویری است که هویت کسب و کار شما را نمایش می دهد. بنابراین، به سادگی می توان به این نتیجه رسید که لوگو شما چهره ی کسب و کارتان به حساب می آید، در حالی که برند شما شخصیت کسب و کارتان می باشد. اما پیش از آنکه به ساخت و طراحی لوگو خود بپردازید، شما ابتدا باید درک کنید که پیام اصلی برند شما چیست، چرا که این چیزی است که لوگو شما به پشتوانه ی آن می تواند موجودیت خود را داشته باشد. پاسخ به این سوال ها که ایده ی اصلی و ثابت کسب و کار شما چه چیزی است، اعتقاد شرکت شما چیست و برای چه هدفی این شرکت تاسیس شده است می تواند بسیار کمک کننده واقع شود. در بخش های بعدی این کتاب مطالعه خواهید کرد که چه زمان باید طراحی لوگو را شروع کرد و برای این کار چه باید کرد. تا به اینجا، این نکته را به خاطر بسپارید که یک لوگو باید بر اساس پیام اصلی آن برند طراحی گردد. قوانین طراحی لوگو تسخیر قلب ها و ذهن های مخاطبان به واسطه ی ساخت یک لوگو به یاد ماندنی، می تواند سبب برقراری ارتباط مردم با برند شما شده و آوازه ی کسب و کار شما را بر سر زبان ها بیاندازد. هویت ها بیشتر به سمتی می روند که کمتر تحت اللفظی بوده و بیشتر به دنبال برقراری ارتباط احساسی باشند. مثال مناسب در این رابطه کمپانی اپل می باشد که در های خود را بر روی تولید و توسعه محصولات گوناگون گشوده است، درست به این علت که مردم از آنچه این برند به خاطر آن بر روی پاهای خود استوار ایستاده، با علاقه ی زیاد طرفداری می کنند. تمامی این برند های موفق کار خود را با داشتن یک لوگو آغاز نموده اند. لوگو شرکت اپل نشان دهنده ی کامپیوتر و تکنولوژی نیست، بلکه این لوگو تجسمی از محصوالت ظریف و شیکی می باشد که شاید ارزان قیمت نباشند، اما در صنعت خود بهترین محسوب می شود. لوگو های موفق مخاطبان خود را به کمک یک میانبر ذهنی ساده آماده می سازند تا به سرعت و به راحتی تشخیص دهند تا این نشان به چه کسب و کاری تعلق دارد، طبیعی است که به کار بردن طرحی بیش از حد پیچیده، تشخیص را برای مخاطب سخت کرده و از موفق عمل کردن لوگو جلوگیری به عمل می آورد. ایجاد یک نمایش بصری تاثیر گذار که معرف برند شما است، نیازمند دانشی فرا تر از طراحی گرافیک می باشد. همانند هر خط کاری که نیازمند مجموعه ای از مهارت های گوناگون است، طراحی لوگو نیز نیازمند مجموعه ای از مهارت های عملی، تجربیات و اطالعات مربوطه می باشد.ابزار طراحی کاتالوگ و بروشور
از آنجایی که طراحی کاتالوگ و بروشور جزء ملزومات چاپی می باشد و از اهمیت زیادی در تسریع فروش محصولات و یا معرفی خدمات دارا می باشد همواره توصیه می شود که از نرم افزار های حرفه ای جهت طراحی کاتالوگ و بروشور استفاده گردد.با توجه به معروفیت ، محبوبیت و امکانات برخی نرم افزار ها اکثر گرافیستان حرفه ای از نرم افزار هایی همچون adobe illustrator,adobe photoshop,adobe indesign و یا corel draw استفاده می نمایند.نرم افزار های فوق ابزار ها و امکانات وسیعی در زمینه طراحی دارند و گرافیست بهتر می تواند طرح مورد را اجرا نماید. نرم افزار adobe indesign نرم افزار مخصوص صفحه ارایی مجلات،کتاب ها،روزانه،کاتالوگ و بروشور می باشد.اما برای طراحی این موارد آشنایی با این نرم افزار به تنهایی کافی نیست و میبایست به سایر نرم افزار های قید نشده نیز تسلط داشته باشید تا با ترکیب آنها بتوانید یه طراحی استاندارد و شیک اجرا نمایید.چاپ سنگی در ایران
اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۵۰ قمری راه انداخت. نخستین چاپخانه نوین (چاپ سربی) در تبریز در زمان عباس میرزا تأسیس شد و اولین کتاب چاپ شده رساله جهادیه نوشته عیسی ابن حسین قائم مقام فراهانی بوده است که درسال ۱۲۳۳ه.ق./ ۱۸۱۷ م. برای نخستین بار و در سال ۱۲۳۴ ه. ق./ ۱۸۱۸ م. برای بار دوم چاپ شده است. چاپ سربی تا سال ۱۲۶۹ ه. ق./۱۸۵۲ م. در ایران رواج داشت و سپس جای خود را به مدت نزدیک به یک قرن به چاپ سنگی داد. فن چاپ سنگی، پیش از پایان قرن هجدهم به وسیله آلویس سفندلر اختراع و از کشور روسیه وارد ایران شد و از حدود سال ۱۲۴۰ ه. ق. / ۱۸۲۴ م. در شهرهای مهم ایران رواج یافت. نخستین کتاب چاپ سنگی در ایران قرآن چاپ دارالطبعه دارالسلطنه تبریزدرسال ۱۲۴۸-۴۹ ه.ق./ -۳۳ ۱۸۳۲ م. است. دو علت مهم باعث شد شیوه چاپ سنگی درایران جای گزین چاپ سربی شود. تاریخ چاپ و ظهور چاپ سنگی نخست آن که در فن چاپ سنگی، از وسایل ساده تر و کم هزینه تری نسبت به چاپ سربی استفاده می شد و خطر نگه داری این وسایل در مقایسه با وسایل چاپ سربی کمتربود. سپس آن که نوع خط و نحوه نگارش متن در کتاب های چاپ سنگی نسبت به حروف چاپ سربی با ویژگی های فرهنگی ـ اجتماعی آن دوره مردم ایران هماهنگی بیشتری داشت. چاپخانه سنگی طی مدت کوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار ، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن ، پس از ورود چاپ سنگی ، کنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید.ماکت چیست و ساخت ماکت چه کمکی به ما میکند؟
انواع ماکت ماکت به روش های گوناگونی ساخته می شود و نام های مختلفی دارد. این واژه ها گاهی در محیط های مختلف، در معانی دیگر و به گونه های مختلف به كار می رود.اگرچه این ماكت ها اسامی استانداردی ندارند، ولی از میان آنها، انواع زیر متداول ترند. تمام ماكت های مورد بحث(ماكت اسكیس، حجم، شكل گیری و غیره)، از جمله ماكت هایی كه برای ارائه رسمی به كار می روند، تحت عنوان ماكت های مطالعاتی شناخته می شوند. در نتیجه، هدف آنها خلق ایده های طراحی است و به عنوان ابزاری برای پرورش آن ایده ها عمل میكنند. این ماكت ها شامل مجموعه وسیعی از ماكت های سریع و غیر دقیق تا ماكت های تفكیكی است كه با عناوین مختلفی شناخته می شوند. ماكت های مطالعاتی، ماكتی است كه بیشتر برای بررسی، تحقیق و اصلاح ساخته می شود. این ماکت ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. ماكت های اصلی و ماكت های فرعی یا جانبی. ماكت های اصلی به مرحله خلق و تكمیل طرح و ماكت های جانبی به بخش ها یا جنبه های خاصی از پروژه كه بیشتر مورد توجه قرار دارد اشاره می كند. البته با توجه به میزان تمركز لازم،ماكت جانبی را می توان به صورت ماكت اصلی ساخت.برای مثال، ماكتی كه برای نشان دادن فضاهای داخلی ساخته می شود، ماكت داخلی است. ولی بسته به میزان توجه و تمركز ممكن است ماكت اسكیس، شكل گیری یا ارائه نیز باشد. ماكت های اصلی ماكت های اصلی مفهوم انتزاعی دارند و برای جست و جو و كشف مراحل مختلف به كار می روند. ماكت اسكیس ماكت نمودار ماكت مفهوم ماكت حجم ماكت پر و خالی ماكت شكل گیری ماكت ارائه/ نهایی ماكت های جانبی برای ساختمان های خاص یا اجزای سایت به كار می روند. ماكت توپوگرافی ماكت زمینه- سایت ماكت محیط/ سبزینگی ماكت داخلی ماكت برش ماكت نما ماكت اسكلت/ سازهماكت های برش
این ماكت برای نشان دادن روابط بین فضاهای عمومی ساخته می شود و با برش ساختمان در یك امتداد مشخص به دست می آید. این برش معمولا در محل تقاطع بسیاری از روابط پیچیده ایجاد می شود. در صورت نیاز می توان برش را به صورت زاویه دار انجام داد. ماكت های برش به عنوان ماكت های مطالعاتی زمانی كارآمد ترند كه برای نشان دادن روابط پیچیده ای به كار روند كه معمولا دیدن آنها به صورت دو بعدی مشكل است.
از آنجا كه ماكت های برش فضای داخلی را نشان می دهند، با ماكت های داخلی نیز ارتباط دارند. تفاوت اصلی این ماكت ها، جهت گیری قائم آنها است كه با دیدن پلان یا دید از بالا كه در ماكت های داخلی متداول است تضاد دارد.
ماكت های برش با ماكت های نما هم ارتباط نزدیكی دارند و گاهی نماهای برشی یا نما / برش نامیده می شوند.